Інформація про незаконні археологічні розкопки

перелік обʼєктів руйнації памʼяток Криму

Палац калга-султана Акмеджитсарай та культурний шар стародавнього міста Акмеджит

Палац калга-султана Акмеджитсарай та культурний шар стародавнього міста Акмеджит

Російська колоніальна політика, де би вона не відбувалася – чи в українському окупованому Криму, чи в російському Татарстані – завжди використовує три базові принципи: забуття, заперечення очевидного та маргіналізація.

У цьому сенсі приклад пам’ятки археології «Палац калга-султана Акмеджитсарай та культурного шару стародавнього міста Акмеджит є показовим.

Місто засноване не пізніше 1502 р., про що свідчить будівельний напис найстарішої будівлі Акмеджита мечеть Кебір-джамі. Наприкінці XV ст. хан Менглі I Ґерай, великий інституалізатор Кримського ханства, заснував посаду калга-султана - командувача армії Кримського ханства, першого спадкоємця ханського трону.

Місцем проживання калга-султана стало місто навколо палацового комплексу Акмеджитсарай.

Необхідно розуміти, що історична частина Акмеджита не загинула, а просто була перейменована росіянами спочатку в Сімферополь, а потім відокремлена в межах району Старого міста. Водночас колонізатори без жодних сумнівів й дотепер вважають, що історія Акмеджит-Сімферополя налічує трохи понад 200 років і до них тут була «випалена пустеля». Сучасна історична частина Акмеджита-Сімферополя відома, м’яко кажучи, як не найпрестижніший район міста. Брак комунікацій, нормального дорожнього покриття, вуличного освітлення, а також гори сміття домінують на вулицях, розташованих поруч з центральною площею Акмеджита-Сімферополя.

Після анексії Криму в 1783 р. Акмеджит втратив і свою головну архітектурну та політичну домінанту – палац калга-султана. Збудований на початку XVI ст. Акмеджитсарай занепав наприкінці XVIII ст. тоді, коли в ньому були розміщені російські війська.

До складу пам’ятки археології «Палац калга-султана Акмеджитсарай та культурного шару стародавнього міста Акмеджит» також входять археологічні шари комплексу мечеті 1502 р. Кебір-джамі й археологізована міська забудова Старого міста кінця XV – початку XХ ст.

Складно вигадати більш повну та яскраву метафору сучасної долі та стану Криму, ніж історія Акмеджитсарая. Зараз місце розташування палацу калга-султана має назву «Собачої» балки й частково використовується, як місце стихійного звалища. У колишніх знаменитих садах Акмеджитсарая незаконно, навіть із погляду окупаційних «законів», будується храм Російської православної церкви. А за 500 м від руїн палацу розташований Київський районний суд м. Акмеджит-Сімферополя – головне судилище над кримськотатарськими та іншими політичними в’язнями Кремля.

Поштовхом до археологічного вивчення Акмеджита та палацу калга-султана у 2017 р. стало будівництво храму Російської православної церкви на території колишнього пивоварного заводу. У процесі будівельних робіт були виявлені залишки кладки стін палацу та культурні шар фінального етапу існування палацу. Громадськість, яка довгий час наполягала на проведенні археологічних досліджень, вимагала припинення будівельних робіт, унаслідок чого роботи були тимчасово припинені та проведено обмежене за своїми масштабами шурфування території, яке підтвердило інформацію про локалізацію Акмеджитсарая.

З 2019 р. розпочалися незаконні т.зв. «охоронні» археологічні розвідки вже по всій території Старого міста на новобудовах. Але головну загрозу руїнам Акмеджитсарая та міській забудові ханського часу становлять не розкопки, як здається на перший погляд.

Основною проблемою є пряме ігнорування окупаційною владою та населенням міста Сімферополь (АРК, Україна) історико-культурного шару епохи Кримського ханства . Замість посилення діяльності щодо охорони та збереження археологічних пам’яток у старій частині Акмеджита-Сімферополя, окупаційна влада відкрила нову нішу для заробітку на «експертизах» та незаконних археологічних розкопках «під знесення», які почалися в місті вже у 2019 р.

Отже, на сьогодні окупанти не збираються змінювати свою політику перетворення другої столиці ханства чи то на місце “православної” святості, чи то на місце звалища твердих побутових відходів.

Карта

Відповідальні особи

  • Сейдалієв Еміль Ісаєвич - т.зв. «Інститут археології Криму РАН»

Додаткові файли

Інформація відсутня