Інформація про незаконні реставрації обʼєктів

перелік обʼєктів руйнації памʼяток Криму

Міфи «імперії»: чому ми більше не побачимо оригінальний ансамбль Мітрідатських сходів

Колоніальна політика Російської Імперії на захоплених територіях виявлялася, в тому числі, і в творах монументального мистецтва, що збереглися до теперішнього часу – в архітектурі міст, скульптурах, розписах тощо. Частина з них стала усталеними символами, які міцно закарбувалися в сучасності та пов’язані не лише з окремим містами, а й з історичними періодами. Цього разу йдеться про пам’ятку, що нерозривно асоціюється з Керчю. 
Великі і Малі Мітрідатські сходи в Керчі – одна з візитівок міста, пам’ятка архітектури національного значення, занесена до Державного реєстру нерухомих пам’яток України (№ 010054). Збудовані в середині XIX століття сходи ведуть до вершини гори Мітрідат, де розташовувалося античне місто Пантікапей. Практично одночасно зі сходами, на вершині гори було збудовано Керченський музей старовини, який архітектурно повторював Афінський храм Гефеста, і усипальницю Івана Стемпковського, градоначальника Керчі в 1828-1832 роках, одного із засновників Міського музею старожитностей. Така конфігурація в архітектурі міста символізувала і підкріплювала міф про спадковість (історичну й культурну) Керчі часів Російської імперії від античного міста Пантікапей. 
До середини 30-х років XX століття радянська ідеологія будувалася на відмові від дореволюційних символів, а після – реабілітувала та повернула багато з них, прийнявши гібридну форму радянського імперіалізму. Під час Другої Світової війни було знищено усипальницю Івана Стемпковського, у 1959 році також знищено будівлю Музею. Зведений меморіал з Обеліском Слави безсмертним героям став новим символом вже радянського міфу про народ-переможець.
Наприкінці XIX століття сходи занепали, прикраси були частково розкрадені, частково зруйновані, а скульптури грифонів, які розташовувалися на нижньому майданчику, були зняті та переміщені на ворота феодосійської застави на в’їзді до Керчі. Лише у 60-х роках об’єкт почали відновлювати. Архітектурному ансамблю намагалися надати початковий вигляд, спираючись на документи і фотографії. У 1970-х і 1980-х рр працювали над відновленням першого і другого ярусів, балюстради з вазами і підпірних стін з нішами. Керченський скульптор Роман Сердюк зайнявся відновленням статуй з грифонами, які встановили в 1987 році. 
У 1982-1987 рр частково були реставровані Малі Мітрідатські сходи. Роботи велися за проектом інституту «Укрпроектреставрація». Сходи були повністю облицьовані плитами вапняку, проводилася заміна сходинок, встановлено бетонну балюстраду і ліхтарі. 
У червні 2015 року на місці реставрації середини 1970-х років через відсутність системи водовідведення сталося руйнування частини Мітрідатських сходів. 
У 2016 році окупаційна влада Криму анонсувала реставрацію Великих і Малих сходів. Проект мала розробити російська компанія “Меандр”, відома причетністю до руйнування інших пам’яток (Бахчисарайського Ханського і Воронцовського палаців, Генуезької фортеці, дому Чехова, Ластівчиного гнізда, Лівадійського палацу тощо). 
Згідно з проектом “Меандру”, безпосереднім виконавцем робіт була будівельна компанія “Баварський будинок” (рос. – «Баварский дом»)
В результаті роботи т.зв. «реставраторів» на стіні з меморіальною дошкою на Малих сходах було частково демонтоване вапнякове облицювання. Крім того, підконтрольний окупантам підрядник повторив помилку своїх попередників 70-х років і не встановив систему водовідведення, через що літні зливи перетворили сходи на водоспад, а в подальшому це й призвело до їх руйнації.
Знищення ж Великих сходів були масштабнішими. Фактично їх збирали наново, залишивши лише оригінальні стіни першого, другого ярусів і, частково, третього. Водночас зникли левові голови, які розташовувались над воротами першого ярусу.
Якщо на Малих сходах облицювання було демонтоване лише частково, то на Великих облицювання зняли повністю – від бічних стін останнього сходового маршу до обеліска Слави. Крім верхнього ярусу, на Великих сходах так само не встановили систему водовідведення. 
У квітні 2021 року так званий міністр культури Криму Аріна Новосельська заявила, що в плани окупантів входить відновлення каплиці на місці поховання Івана Стемпковського, а також Музею старожитностей на вершині гори Мітрідат: як радянська влада змінила офіційний погляд на зв'язок Керчі і Пантікапею , так і окупаційні будівельники намагаються поєднати імперський міф із соціалістичним, заклавши у проект відтворення усипальниці Стемпковського і будівлі Музею старожитностей. 
Але на сходах ці два погляди так і не дійшли згоди: цілком довільно розкривалися дорадянські будівельні шари, і, одночасно, зберігалися результати робіт радянських майстрів реставраторів та зникали леви над воротами, а руст (камінь з грубо обтесаних лицьовою поверхнею), який надавав монументальності першому ярусу Великих сходів, був замінений на шліфований вапняк. Це призвело до знищення автентичних Великих і Малих сходів і будівництва на їх місці таких, що не існували в жодному з періодів історії.

Публікація підготовлена в партнерстві з громадською організацією “CrimeaSOS”

Галерея

Сходинки до Обеліску слави облицювані вапняком Фрагмент підпірної стіни вздовж вулиці верхньомітридастської з півдня Центральна арка першого сходинкового маршу із головою лева яка була на воротах Ворота з яких зникли медальони левових голів (північ) Ворота з яких зникли медальони леовивх голів (південь) Великі сходи загальний вигляд з північного сходу Стіна у верхній частині Малих Сходів із зруйнованим облицюванням і мепоріальної дошкою на честь Олексія Константинова

Карта

Відповідальні за проведення робіт

  • Проектувальник - ТОВ «Меандр»
  • Підрядник - ТОВ «Баварський дом»
  • Дозвільна документація - т. зв. «Міністерство культури Республіки Крим», т. зв. «Державний комітет охорони культурної спадщини Республіки Крим», ФАУ «Головне управління державної експертизи», Міністерство культури РФ

Додаткові файли

Інформація відсутня